16,8 m çapında tünel
Günlük 1,5 milyon yolcu taşıma kapasiteli metro
Proje kapsamında ödüllü bir tasarım: Cendere Viyadüğü
Türkiye’nin mega kenti İstanbul’un mevcut ulaşım sistemleri kapasitelerinin, iki yaka arasındaki geçişlerde 2040 yılına kadar oluşacak talebi karşılamaya yetmeyeceği görülmüştür. Bu gereksinim doğrultusunda ve bütünsel bir proje yaklaşımı ile mevcut toplu taşıma sistemlere entegre olacak, yüksek taşıma kapasitesine sahip, modern, teknolojik ve estetik bir kent içi ulaşım projesi olan 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli ortaya çıkmıştır.
Kentin iki yakasını karayolu geçişi ile bağlamak, diğer kent içi raylı sistem hatlarına entegre olmak, karayolu ve metro geçişini tek projede birleştirmek temel amaçlar olarak belirlenmiştir.
İstanbul Boğazı’nın altından geçecek olan 4, 5 km uzunluğunda ve 16,8 m çapındaki dev tünel içinde, gidiş ve geliş ayrı katlarda olmak üzere 2×2 şeritli karayolu ve çift hatlı metro sistemi yer almaktadır.
Proje kapsamında üzerinde 14 adet istasyon olan 31 km uzunluğunda metro hattı ve 16,5 km uzunluğunda karayolu yer almaktadır. Metro hattının 350 metre uzunluğundaki Haliç geçişinde yer alan istasyon, batırma tüp yöntemiyle su altında yapılacaktır.
Projenin tamamlanmasıyla, Avrupa Yakası’nda Hasdal Kavşağı’ndan, Anadolu Yakası’nda Çamlık Kavşağı’na karayoluyla erişim 14 dakikada; İncirli’den Söğütlüçeşme’ye metro ile erişim 45 dakikada sağlanacaktır. Hattan günde 1,2 milyon yolcunun yararlanması beklenmektedir.
Türkiye’nin mega kenti İstanbul’un mevcut ulaşım sistemleri kapasitelerinin, iki yaka arasındaki geçişlerde 2040 yılına kadar oluşacak talebi karşılamaya yetmeyeceği görülmüştür. Bu gereksinim doğrultusunda ve bütünsel bir proje yaklaşımı ile mevcut toplu taşıma sistemlere entegre olacak, yüksek taşıma kapasitesine sahip, modern, teknolojik ve estetik bir kent içi ulaşım projesi olan 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli ortaya çıkmıştır.
Kentin iki yakasını karayolu geçişi ile bağlamak, diğer kent içi raylı sistem hatlarına entegre olmak, karayolu ve metro geçişini tek projede birleştirmek temel amaçlar olarak belirlenmiştir.
İstanbul Boğazı’nın altından geçecek olan 4, 5 km uzunluğunda ve 16,8 m çapındaki dev tünel içinde, gidiş ve geliş ayrı katlarda olmak üzere 2×2 şeritli karayolu ve çift hatlı metro sistemi yer almaktadır.
Proje kapsamında üzerinde 14 adet istasyon olan 31 km uzunluğunda metro hattı ve 16,5 km uzunluğunda karayolu yer almaktadır. Metro hattının 350 metre uzunluğundaki Haliç geçişinde yer alan istasyon, batırma tüp yöntemiyle su altında yapılacaktır.
Projenin tamamlanmasıyla, Avrupa Yakası’nda Hasdal Kavşağı’ndan, Anadolu Yakası’nda Çamlık Kavşağı’na karayoluyla erişim 14 dakikada; İncirli’den Söğütlüçeşme’ye metro ile erişim 45 dakikada sağlanacaktır. Hattan günde 1,2 milyon yolcunun yararlanması beklenmektedir.

Günde 6,5 milyon yolcunun kesiştiği noktada 1,2 milyon yolcu taşıma kapasitesi

Dünyada su altındaki en derin tünel olması planlanan ve dünyanın en büyük tünel açma makinelerinden biri (TBM) ile inşa edilecek 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli’nin tasarımına esas parametrelerin belirlenmesi amacıyla 2017 yılında çalışmalar başlatıldı. 83 metre boyunda, 20 metre eninde olan ve İstanbul Boğazı’ndaki olumsuz akıntı şartlarında kendisini sondaj yapacağı noktada motorları vasıtası ile sabitleme özelliğine sahip sondaj gemisi ile 2 ay boyunca zemin tarama ve sondaj işlemleri yapıldı.
3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi kapsamında; İncirli, Zeytinburnu, Cevizlibağ, Vatan, Edirnekapı, Haliç, Okmeydanı, Perpa, Çağlayan, Mecidiyeköy, Gayrettepe, Burhaniye, Altunizade, Ünalan ve Söğütlüçeşme istasyonları yer alıyor.
Tüm istasyonlar kendi içlerinde bir müze gibi düşünülmüştür. İstasyon tasarımlarında lokasyonların tarihi dokusuna referans veren temalar ele alınmıştır.
Klasik Osmanlı sanat anlayışı ve nadide eserlerinden de esinlenen tasarımlar ile her istasyon birbirinden ayrıştırılmıştır. Kültürel miraslarımızın değerlerini yaşatmak ve geçmiş ile günümüz arasında bir bağ kurmak tasarımların ana hedefi olmuştur.
Tipik istasyonların peron katlarında, Anadolu’nun zengin kültürünü yansıtan motiflerin sadeleştirildiği desenler kullanılmıştır.
İstanbul nüfusunun %15’ini 15-24 yaş arası gençlerin oluşturduğu göz önünde bulundurularak, geçmiş ile günümüzü bir araya getirecek bir tasarım dili oluşturulmuştur. Tarihin katmanlı ve ince detaylı simgesel dili, günümüzün yalın görsel yapısına adapte edilmiştir.
Osmanlı sanatının erken dönemden itibaren en belirgin özelliği, Ehli Hiref teşkilatındaki nakkaşların hazırladığı desenlerin, saraya bağlı sanatçılar tarafından tezhipten madene, çiniden seramiğe, kumaştan halıya kadar tüm eserlerde uygulanması ile üslup ve desen birliğinin sağlanmış olmasıdır. Bu anlayış, istasyonlardaki; zemin, tavan, duvar gibi farklı alanlardaki tasarımlarda kullanılan ortak desen dili ile günümüze aktarılmıştır.
16.8 m
Tünel Çapı

Dünyanın su altındaki
en derin ve ilk 3 katlı tüneli
Gayrettepe – Yeni Havalimanı – Halkalı raylı sistem hattı ile Altunizade – Ataşehir – Sabiha Gökçen Havalimanı metro hattının 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi’ne araç geçişi olacak şekilde tam olarak entegre edilmesine karar verilmiştir.
Yolcular istasyonda inip bir diğer istasyona geçmek mecburiyetinde kalmayacak, trenden inmeden yolculuklarını tamamlayabileceklerdir. İstasyonlar değil hatlar birbirine entegre olacaktır. Bu amaçla, Gayrettepe ve Altunizade istasyonlarında 4 peronlu özel çözümlere gidilmiştir. Bu özel çözümler sayesinde; Yeni Havalimanı’ndan kalkan bir tren 3 Katlı Tünel güzergahını kullanarak Sabiha Gökçen Havalimanı’na veya Söğütlüçeşme’ye kesintisiz gidebilecektir.
Ayrıca İncirli’den kalkan bir tren de 3 Katlı Tünel güzergahını kullanarak Sabiha Gökçen Havalimanı’na veya Söğütlüçeşme’ye kesintisiz gidebilecektir.
Benzer şekilde; Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan kalkan bir tren 3 Katlı Tünel güzergahını kullanarak Yeni Havalimanı’na veya İncirli’ye kesintisiz gidebilecektir. Ayrıca Söğütlüçeşme’den kalkan bir tren de 3 Katlı Tünel güzergahını kullanarak Yeni Havalimanı’na veya İncirli’ye kesintisiz gidebilecektir.
3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi kapsamında kullanılacak CBTC sistemi tren ile merkez arasında sürekli ve anlık veri alış-verişi ile iletişim kurarak, trenin tam konumunu ve uzaktan kontrolünü, geleneksel sinyalizasyon sistemlerine göre daha doğru ve hızlı bir şekilde yapabilecektir. Üsküdar Ümraniye Metro hattındaki sistem ile benzer özellikte olacak şekilde ve tam sürücüsüz (GOA4) olarak tasarlanmıştır.
İstasyon peronlarında kullanılacak tam boy Peron Ayrıcı Kapı Sistemi (PAKS) ile yolcu güvenliği ve sürücüsüz sinyalizasyon sisteminin gerekliliği sağlanmış olacaktır. Bu sistem yolcuların güvenliğini sağlamak dışında ayrıca platformu sesten, kirden korumakta ve peronda bekleyen yolcuların konforunu üst seviyede tutmaktadır.